Poradnik dla Rodziców - Regulamin Przedszkola

Zbędna pomoc jest przeszkodą w rozwoju w stopniu proporcjonalnym do swojej bezużyteczności.– Maria Montessori
Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Świat Dziecka Montessori” to placówka montessoriańska, która za cel stawia sobie budowanie niezależnych, silnych
i samostanowiących o sobie Dzieci. Niniejszy poradnik ma za zadanie pomóc Państwu zrozumieć idee placówki Montessori i jej funkcjonowanie, a także odpowiedzieć na pytania, które mogą się pojawić w trakcie naszej współpracy.
Poradnik w wersji papierowej otrzymuje każda rodzina rozpoczynająca współpracę z przedszkolem. W trakcie naszej współpracy może zaistnieć potrzeba uzupełnienia poradnika – aktualizacje te będą przekazywane na bieżąco.
Dane ogólne
Obowiązują nas przepisy Ustawy o Systemie Oświaty, Konwencji Praw Dziecka. Przepisy te w połączeniu ze zdrowym rozsądkiem oraz troską o bezpieczeństwo i dobro każdego z dzieci stanowią podstawę naszych decyzji oraz ustalanych procedur.
Montessori jest ruchem między-narodowym. Funkcjonuje na wszystkich 6 kontynentach od ponad 100 lat. Obejmuje swoimi oddziaływaniami dzieci od 3 mies. do 18 r.ż. Jest to największa grupa organizacji edukacji alternatywnej.
Dane teleadresowe
Tel: 533 107 507
Email: montessoriswiatdziecka@gmail.com
Strona: www.montessoriswiatdziecka.pl
O Marii Montessori
Dzięki wieloletnim obserwacjom stworzyła podłoże pod nowe pojęcie procesu edukacji, wykreowała filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne zasady pracy z dziećmi. Swoje teorie oparła na silnym podłożu jej medycznego wykształcenia – jako naukowiec wiedziała, że hipotezy muszą być poparte dowodami. Dowodami na jej metodę są dzieci, z którymi Montessori pracowała, a także dzieci, które teraz uczęszczają do szkół i przedszkoli montessoriańskich na całym świecie.
Filozofia i cele edukacji Montessori
Filozofia naszej placówki została zainspirowana ideą edukacji i wychowania człowieka, zgodną z założeniami dr Marii Montessori. Naszym celem jest wychowanie samodzielnego, wierzącego we własne siły i przekonanego o własnej wartości człowieka.
Nasze Przedszkole to miejsce, w którym dzieci uczą się za pośrednictwem zmysłów, bezpośredniego działania i doświadczenia, zgodnie z własnym tempem rozwoju, zainteresowaniami, możliwościami i ograniczeniami. Aby zapewnić dzieciom optymalne warunki do działania i doświadczania, wszystkie sale w Przedszkolu wyposażone są w oryginalne materiały, zwane materiałem rozwojowym Marii Montessori.
Jakie są nasze cele
- rozpowszechnianie pedagogiki Montessori,
- wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży,
- wewnętrzne doskonalenie nauczycieli,
- wspieranie w samorozwoju wychowawczym rodziców,
- współpracę z innymi ośrodkami Montessori w Polsce i na świecie,
- propagowanie postaw wyrażających się szacunkiem i miłością do drugiego człowieka.
Kwalifikacje kadry
Wszystkie osoby zatrudnione w przedszkolu mają obowiązek dokształcania się w ciągu roku szkolnego na szkoleniach lub warsztatach tematycznie związanych z wychowaniem przedszkolnym lub pedagogiką Montessori.
Przekonania religijne i tradycje kulturowe
W placówce wprowadza się elementy obchodzenia świąt uznanych w Polsce za narodowe, a więc także święta kościelne (Wielkanoc, Boże Narodzenie).
Personel uznaje wagę świąt innych kultur, dla poszczególnych dzieci i rodzin, jeśli rodzice wyrażą taką wolę. W takim wypadku rodzice mogą zaproponować przedszkolu podzielenie się z innymi dziećmi tradycjami i sposobami obchodów świąt dla nich ważnych.
Rodziny w systemie Montessori
Rodziny dzieci uczęszczających do przedszkola tworzą razem z personelem przedszkola naszą „montessoriańską społeczność”, do której każdy nas powinien czuć się przynależny. Dotyczy to zarówno samopoczucia w placówce jak i dbania o wspólne dobro. Klasy montessoriańskie są mikro-społeczeństwem i są zróżnicowane wiekowo. Każda Rodzina ma bezwzględny obowiązek uczestnictwa w organizowanych na terenie przedszkola formach aktywności – warsztaty, dni otwarte itp.
Prosimy Państwa jako rodziców o sprawdzanie wszelkich informacji przekazywanych sobie ustnie, u źródła, czyli u nauczycieli lub dyrekcji przedszkola abyście mieli pewność, że informacje te są rzetelne, kompletne i prawdziwe.
W życiu każdego człowieka, niezależnie od wieku, występują różne zmiany, które rzutować mogą na jego codzienne funkcjonowanie. Zarówno Państwo, jako rodzice, jak i my – jako nauczyciele – powinniśmy się wzajemnie informować o różnego rodzaju sytuacjach. Służy to bowiem szeroko pojętemu dobru dziecka.
Rekrutacja
Rodzeństwa
Lista rezerwowa
W przypadku wolnych miejsc w przedszkolu w ciągu roku szkolnego, rekrutacja może być prowadzona na bieżąco z uwzględnieniem w pierwszej kolejności listy rezerwowej.
Opłaty
Czesne wynosi 750 zł miesięcznie i jest płatne z góry do 5 dnia każdego miesiąca przez 12 miesięcy w roku.
Dodatkowo płatne są posiłki dostarczane codziennie przez firmę cateringową. Kwota dziennego wyżywienia wynosi 11 zł. W przypadku indywidualnej diety kwota dziennego wyżywienia wynosi 12,50. Kwota ta nie jest naliczana w przypadku wcześniej zgłoszonej nieobecności – tj. sms do godz. 20 dnia poprzedniego. Opłata za wyżywienie może ulec zmianie w ciągu roku.
Zasady wypisania dziecka z przedszkola
Rozkład dnia
7:30 – 8:30 schodzenie się dzieci do przedszkola
8:30 – 11:30 praca własna z pomocami Montessori (I praca własna)
11:30 – 12:00 Spotkanie w kręgu / angielski lub inne zajęcia dodatkowe (rozmowa o bieżących wydarzeniach, grupowe zajęcia dydaktyczne)
12:00 – 13:00 Wyjście na spacer
13:15 – 13:50 Wspólny obiad
13:50 – 15:30 II praca własna / odpoczynek / zajęcia dodatkowe
16:30 – 17:30 Swobodna aktywność dzieci, zajęcia świetlicowe
Godziny otwarcia i zamknięcia placówki
W tym czasie odbywa się przerwa techniczna.
W okresie wakacyjnym przedszkole jest czynne w godzinach 8.00-17.00.
O dniach wolnych oraz o pełnionych dyżurach rodzice informowani są na pierwszym zebraniu organizacyjnym.
Podczas dyżurów przedszkole czynne jest od godziny 7:30 do 15:00.
Przez cały rok szkolny informacje o tychże dniach widnieją na tablicy w korytarzu przedszkola.
Dni wolne/dyżury w roku przedszkolnym 2018/2019
- 2 listopad – piątek
- Zimowa przerwa świąteczna: 22-grudnia 2018 roku – 01 stycznia 2019
- 19 kwietnia: Wielki Piątek DYŻUR
- 1 – 5 maja
- 20 – 23 czerwca: Boże Ciało
- 15-28 lipca – przerwa techniczna
- 15-18 sierpień
Odnotowywanie momentu przyjścia i odebrania dziecka
Jeżeli Dziecko będzie musiało dotrzeć do klasy później, prosimy o powiadomienie wychowawców Dziecka, tak aby mogli podjąć niezbędne działania zmniejszające poziom zakłócenia pracy w klasie. W przypadku notorycznego spóźniania się, wychowawcy wystosują do Państwa prośbę o uszanowanie zasad panujących w grupie.
W przypadku kiedy spóźnianie się będzie destabilizowało dynamikę funkcjonowania klasy, a rodzice i nauczyciele nie znajdą sposobu na ustanie takiej sytuacji dyrekcja może wnioskować o rozwiązanie umowy.
Rodzice lub prawni opiekunowie powinni w szatni pozwolić Dziecku na samodzielne rozebranie się i zmianę obuwia. Jeśli wiedzą Państwo, że rozbieranie się Dziecka zajmie więcej uwagi, bardzo prosimy o wcześniejsze przyjście. Prosimy o niewyręczanie dziecka w sytuacjach samo-obsługowych.
Od momentu przekazania dziecka nauczycielowi (nawiązanie kontaktu wzrokowego rodzic – nauczyciel), odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi personel przedszkola.
Odbieranie dziecka z przedszkola
Zasada ta obowiązuje także na wszelakich imprezach organizowanych w ogrodzie przedszkolnym. Na jego terenie to rodzic przyjmuje odpowiedzialność za Dziecko. Decyzję o wyjściu dziecka z sali podejmuje nauczyciel opiekujący się w danym momencie grupą.
Późniejsze przybycie rodzica
W przypadku odbioru dziecka przez rodzica w późniejszych godzinach, naliczana jest dodatkowa opłata w kwocie 50 zł za każde rozpoczęte 30 minut, płatne gotówką, przy odbiorze dziecka. O godzinie 17:20 Dzieci, które pozostały w placówce są sprowadzane do szatni, w celu przygotowania ich do wyjścia.
Upoważnienie do odbioru dziecka
W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upoważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu dziecko nie będzie oddane pod jej opiekę.
Komunikacja między Przedszkolem a Domem Dziecka
Formy komunikacji
Zebrania w naszym przedszkolu odbywają się trzy razy w roku szkolnym. Zebranie rozpoczynające rok szkolny, podsumowujące semestr nauki i kończące rok szkolny. W trakcie roku szkolnego odbywać się też będą obowiązkowe warsztaty dla rodziców. Na bieżąco rodzice będą też informowani o wszelkich zmianach i wydarzeniach na tablicy ogłoszeń lub mailowo.
Spotkania z rodzicami i odpowiedni kontakt z kadrą
Jeśli mają Państwo informację, którą chcielibyście przekazać rano personelowi, prosimy zostawić notatkę w zeszycie do korespondencji mieszczącym się przy drzwiach sali. Zeszyt sprawdzamy codziennie ok. godziny 9:30. Jeżeli po tym czasie mają Nam Państwo coś ważnego do przekazania – prosimy o kontakt, najlepiej poprzez wiadomość na telefon komórkowy do wychowawców grupy. W momencie pracy własnej Dzieci prosimy o nie wykonywanie telefonów do wychowawców. Poświęcamy wtedy Nasz czas tylko i wyłącznie Dzieciom. Nauczyciel oddzwoni do Państwa jeśli zaistnieje taka potrzeba. Rodzice przebywający w klasach często obniżają poczucie niezależności swoich Dzieci. Czas odprowadzania Dzieci nie jest właściwą okazją do dyskusji rodziców z nauczycielami. Muszą oni bowiem skoncentrować swoją uwagę na Dzieciach. Jest to także kwestia bezpieczeństwa. Prosimy więc dopilnować, aby ta interakcja była jak najkrótsza. Jeżeli mają Państwo potrzebę spotkania z nauczycielem , do tego celu służą comiesięczne, wyznaczone przez wychowawcę konsultacje. Analogicznie, sytuacja ta tyczy się popołudniowej pracy własnej dzieci. Wspólne spotkania i zebrania odbywać się będą w miarę potrzeb rodziców, kadry przedszkola lub dyrektora. Szkolenia, warsztaty i zebrania dla rodziców są obowiązkowe.
Regulamin Przedszkola
Janusz Korczak
Podstawowe zasady
Wierzymy, iż zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest budowanie wewnętrznej dyscypliny dziecka niż narzucanie dyscypliny z zewnątrz. Budowanie samodyscypliny jest procesem dłuższym, jednak jego owoce są nieporównywalne. Tylko dziecko wychowywane w wolności i szacunku może doświadczyć radości ze swego zachowania oraz odkryć korzyści z niego płynące.
Nauczenie dziecka samodyscypliny wymaga wspólnego wysiłku domu i przedszkola. Ścisła współpraca jest tu niezbędna.
Uważamy, że skuteczną metodą wychowawczą jest uświadomienie dzieciom naturalnych konsekwencji ich postępowania oraz skutków jakie ono przynosi innym osobom. Uczymy uczniów odpowiedzialności za swoje zachowanie. W przedszkolu obowiązują jasne, stałe, zrozumiałe zasady.
Jeśli zachowanie dziecka stanowi zagrożenie dla niego lub dla innych, zakłóca prowadzenie zajęć, utrudnia innym naukę, zostanie zorganizowane spotkanie rodziców z nauczycielem oraz wychowankiem, na którym zostanie ustalony wspólny front postępowania. Dajemy Dzieciom wolność, która przejawia się w określonych granicach.
Dyscyplina i agresja
Maria Montessori
W przedszkolu Montessori pojęcie dyscypliny streszcza się w słowie szacunek. Naszym celem jest ukształtowanie w dziecku umiejętności poszanowania uczuć i przestrzeni innych dzieci. Uczymy dzieci, co jest właściwe/niewłaściwe poprzez rozmowę i inne proponowane rozwiązania. Wierzymy, że dziecko rozwija się prawidłowo, kiedy nie jest karane, a nagrodą jest satysfakcja z dobrze wykonanej pracy. Dziecko ma swobodę i możliwość decydowania, pod warunkiem nieprzeszkadzania innym i niezakłócania ich spokoju i wykonywanej czynności. Wobec dzieci z widocznymi problemami wychowawczymi, staramy się działać poprzez wzmocnienie jego pozytywnych zachowań. Jeśli nie ma widocznych skutków, dziecko jest izolowane od reszty grupy, aby uspokoiło się, wyciszyło, ale nigdy nie pozostawimy dziecka samego bez opiekuna. Wychowawcy gdy rozmawiają z dzieckiem o jego niewłaściwym zachowaniu, tłumaczą, że ono samo nie jest złe, lecz jego postawa, zachowanie jest niewłaściwe. Jednocześnie, zdajemy sobie sprawę, że dyscyplina jest indywidualną cechą, która zmienia się wraz z wiekiem. Naszym obowiązkiem jest informowanie rodziców o zachowaniu dzieci, tak aby wzmacniać dobre cechy, a eliminować te niewłaściwe.
Agresja
W wieku przedszkolnym trudno jest mówić o agresji w rozumieniu intencji osoby dorosłej. Wynikają one najczęściej z nieumiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami. Zachowania trudne nie mogą jednak zagrażać bezpieczeństwu i zdrowiu innych dzieci. Dziecko, które zachowuje się nieodpowiednio lub przemocowo, zostaje wyłączone z aktywności podejmowanych przez grupę, a rodzice zostaną poinformowani o zajściu. Jeśli przemocowe zachowania będą się powtarzały, przedszkole skontaktuje się z rodzicami, żeby wspólnie wypracować sposoby wspierania dziecka w trudnych dla niego sytuacjach. Rodzice mogą zostać poproszeni o konsultację w poradni pedagogiczno – pedagogicznej lub o rozpoczęcie terapii z psychologiem lub innym specjalistą. Nauczyciel ma prawo wymagać od rodzica podjęcia konkretnych działań mających na celu zmianę postawy czy zachowania dziecka (np. wizyta u psychologa, poważna rozmowa w domu, pogadanka, pokazanie przykładu).
Dobre maniery i uprzejme słowa są nieodłączną częścią samodyscypliny. Dlatego też dzieci uczą się codziennego, świadomego używania zwrotów: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę, przepraszam. Prosimy pamiętać, że zasady te obowiązują, gdy dziecko jest w przedszkolu, nawet w obecności rodziców. Kładziemy nacisk na szacunek, więc prosimy rodziców o wsparcie.
Dywaniki i zabawki w przedszkolu Montessori
Dzieci na podłodze pracują na małych dywanikach, które są alternatywą do pracy przy stole. Dywaniki ograniczają przestrzeń pracy danego dziecka, dzięki czemu unikamy sytuacji gdy dziecko bawi się np. klockami na całej powierzchni dywanu. Ułatwia to także dziecku porządkowanie swojego stanowiska pracy. Gdy dziecko nie dokończyło swojej pracy i chciałoby do niej wrócić za jakiś czas, może położyć wizytówkę ze swoim imieniem.
Zabawki w przedszkolu Montessori
W przedszkolu nie posiadamy zabawek. Bardzo prosimy też, by pamiętać, że zabawki własne dzieci mogą przynosić do przedszkola tylko raz w tygodniu – w piątek (prosimy, aby była to jedna zabawka, niezbyt duża i nie grająca). Rano jednak zostawiamy je w szatni, dopiero po południu będzie czas, by podzielić się nimi z innymi dziećmi. Jeżeli zdarzy się tak, że Dziecko przyniesie zabawkę do przedszkola w inny dzień niż ten, który został do tego przeznaczony, nauczyciel odłoży przedmiot do szatni.
Obserwowanie klasy podczas pracy przez Rodzica
O zasadach panujących podczas obserwacji pracy własnej poinformuje Państwa personel przedszkola podczas umawiania się na wizytę obserwacyjną. Bardzo prosimy aby o chęci obserwacji Dziecka informować z tygodniowym wyprzedzeniem.
Urodziny
Najpiękniejszym prezentem dla samego dziecka będzie też, jeśli zdołają Państwo przybyć do przedszkola na godzinę świętowania jego urodzin. Szczególnie cennym są opowieści z kolejnych etapów rozwojowych Dziecka. Zaproszenia na imprezę urodzinową organizowaną przez rodziców poza przedszkolem (na którą zaproszone są jedynie niektóre dzieci) prosimy przekazywać drogą mailową, w trosce o dzieci, które nie zostały zaproszone.
Odpowiedni ubiór
Nasze przedszkole cechuje przede wszystkim kształtowanie i pielęgnowanie samodzielności i samoobsługi dzieci w pełnym zakresie. Przez wzgląd na te elementy, bardzo Państwa prosimy, by ubrania, w których przychodzą dzieci w piątki, a także ubrania pozostawiane na zmianę w razie „wypadku” – były swobodne, niczym nie krępujące ich ruchów, łatwe do samodzielnego ubierania się, a także by nie było Państwu ich żal, jeśli się pobrudzą. Prosimy także nie ubierać dzieci w ubrania prezentujące postaci z bajek. W pedagogice Marii Montessori funkcjonują realne postacie. Więcej informacji na temat tego podejścia do świata fikcyjnego oraz bajek uzyskają Państwo na warsztatach organizowanych przez Placówkę.
Ubrania, jakie możemy zaproponować to m.in.:
- buty na rzepy (chyba, że Dziecko umie już samo wiązać buty )
- spodnie dresowe lub z gumką
- kurtki na duże guziki
- krótkie szaliki
- rękawiczki „bezpalczaste” chyba, że dziecko dobrze radzi sobie z zakładaniem takich z palcami
- pantofle z wyraźnie wzmocnioną piętą, na rzepy, łatwo wkładane
- getry zamiast rajstop
- bluzy na duże guziki
Ponad to prosimy, by w przedszkolu zawsze był przygotowany dla dziecka zestaw do spacerów: kalosze i peleryna przeciwdeszczowa, ewentualnie spodnie przeciwdeszczowe. Wszystkie ubrania w celu identyfikacji właściciela prosimy obowiązkowo podpisać.
Przypominamy także, że spacer jest naszą nieodzowną częścią dnia. Zatem prosimy o przemyślenie ubrania dziecka, by nie zmarzło, lub nie zgrzało się, co może być przyczyną późniejszej choroby. Preferujemy stroje „na cebulkę”.
Warunki atmosferyczne
W związku z wątpliwościami dotyczącymi wychodzenia w czasie zanieczyszczenia smogiem, informujemy iż wychodzimy z Dziećmi przy parametrach nieprzekraczających 150 mg/m3 pyłu zawieszonego w powietrzu. Natomiast wychodzimy w maseczkach ochronnych przy stężeniu pyłu zawieszonego w powietrzu w granicach 150-200 mg / m3. Powyżej 200 mg/ m3 nie wychodzimy z placówki. Nie ma możliwości, aby Dziecko zostało w placówce, w momencie kiedy nie ma odpowiedniego obuwia czy też maseczki. Prosimy o dostarczanie maseczek oraz przemyślane ubieranie Dzieci.
Odżywianie
Wspólnie spożywany posiłek jest ważnym elementem programu wychowawczego naszego przedszkola. Dzieci codziennie rozwijają swoje praktyczne umiejętności. Przed posiłkiem przygotowują się – myją ręce, ustawiają stoły, nakrywają. W czasie obiadu kilkoro dzieci roznosi pomiędzy stolikami naczynia z obiadem – dzieci samodzielnie nakładają sobie na talerz tyle, ile planują zjeść. Dzięki temu uczą się samodzielnie ocenić swój głód. Potem wspólnie jedzą, ćwicząc dobre maniery, prowadząc przyjacielskie rozmowy. Po jedzeniu porządkują salę lub jadalnię, wycierają stoły.
Posiłki do naszego przedszkola dostarcza firma cateringowa. Istnieje możliwość dostosowania konkretnej diety dla dziecka.
Jedzenie z domu
Informujemy, że w przedszkolu nie ma możliwości przynoszenia własnego jedzenia z domu.
Zdrowie, obecność w przedszkolu
Nauczyciel bezwzględnie przestrzega zakazu podawania dzieciom leków – podawanie leków odbywa się poprzez służby medyczne; podczas nagłej choroby dziecka nauczyciel jest zobowiązany do powiadomienia rodziców i wezwania pogotowia ratunkowego; lekarz przejmuje odpowiedzialność za zdrowie i życie dziecka; nauczyciel sprawuje opiekę nad dzieckiem do momentu przybycia rodziców lub opiekunów; opiekę nad pozostałymi dziećmi przejmuje dyrektor lub wyznaczona przez niego osoba.
Dziecko samodzielnie nie może przyjmować żadnych leków, niedopuszczalne jest pozostawianie leków w szatni lub w plecaku.
Postępowanie w przypadku choroby
Kiedy należy wysłać chore dziecko do domu?
Dziecko jest zbyt chore, aby pozostać w przedszkolu, jeżeli z powodu złego samopoczucia nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach LUB jeśli jego stan wymaga fachowej opieki LUB jeśli naraża inne dzieci na zarażenie się chorobą.
Objawy zaobserwowane u dziecka, upoważniające nauczyciela do poinformowania rodziców o konieczności zabrania dziecka do domu:
-
- Skóra: jeżeli na skórze pojawia się wysypka i temperatura ciała dziecka jest podwyższona LUB jeśli wysypce towarzyszą zmiany w zachowaniu dziecka LUB jeśli dziecko ma liszajec (swędzące, pęcherzykowate wypryski na skórze).
- Oczy: ropne zapalenie spojówek (białko oka jest zaróżowione lub zaczerwienione, w oku zbiera się substancja ropna, która wycieka lub zasycha w oku).
- Zachowanie: dziecko wykazuje symptomy zmęczenia lub jest poirytowane, płacze częściej niż zwykle (szczególnie dzieci najmłodsze).
- System oddechowy: dziecko ma problemy z oddychaniem.
- System trawienia: dziecko ma biegunkę, w ciągu ostatnich 24 godzin zwracało przynajmniej dwa razy (chyba że istnieje pewność, że wymioty nie są skutkiem choroby zakaźnej).
- Jama ustna: w jamie ustnej pojawiły się krostki lub owrzodzenie i ślina wycieka dziecku z ust.
- Symptomy poważnych chorób zakaźnych.
Dzieci zakaźnie chore lub z gorączką powinny pozostać w domu. Prosimy nie przyprowadzać dzieci przeziębionych. Katar to także choroba. Pamiętajmy o innych dzieciach i o niebezpieczeństwie zarażenia. Jeżeli dziecko źle się poczuje, natychmiast Was o tym powiadomimy, dlatego prosimy, aby numery Waszych telefonów, którymi dysponujemy, były zawsze aktualne.
Rodzice są zobowiązani do odebrania dziecka do godziny czasu od momentu poinformowania ich o stanie zdrowia dziecka.
Obecność i nieobecność
Praca z materiałem Montessori wymaga systematycznej obecności w przedszkolu już w godzinach porannych podczas pracy własnej. Rodzice mają obowiązek zapewnić dziecku możliwość uczestniczenia w zajęciach i dopilnować, aby opuszczało zajęcia tylko wówczas, gdy jest to absolutnie konieczne. Jeśli dziecko jest długo lub często nieobecne nie ma możliwości przerobienia całego programu nauki w danym roku.
Bezpieczeństwo
Wypadki i sytuacje zagrożenia
Podejmujemy wszelkich starań, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo, jednak wypadki mogą się zdarzyć. W takiej sytuacji dziecku zostanie udzielona pomoc, zostanie sporządzony raport z wypadku.
Pracownik przedszkola poinformuje o okolicznościach zdarzenia oraz udzielonej pomocy. Jeśli uraz będzie na tyle poważny, że potrzebna będzie natychmiastowa pomoc, pracownik przedszkola wezwie pogotowie i zawiadomi rodziców. Niezbędne jest, aby nauczyciele posiadali zawsze aktualne numery telefonów obojga rodziców, abyśmy w takich sytuacjach mogli się jak najszybciej z Państwem skontaktować. Dzieci są ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków 24 godziny na dobę.
Wolontariusze i studenci
Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z nimi w oparciu o obowiązujące przepisy.
Przedszkole ma podpisaną umowę wolontariatu z organizacją AIESEC, przyjmujemy studentów na praktyki z wielu krajów. Tworząc wspólnotę, prosimy o zaopiekowanie się studentami i umożliwienie im noclegów w Waszych domach.
Wycieczki
Wyjazdy, wyjścia organizowane są dla wszystkich dzieci i ich koszt jest równomiernie rozkładany. Nie ma możliwości pozostawienia dziecka w przedszkolu podczas, gdy pozostałe dzieci uczestniczą w wyjazdach. Jeśli z powodów finansowych mają Państwo problem z wysłaniem dziecka na wycieczkę, prosimy – poinformujcie nas o tym. Na pewno znajdzie się sposób na rozwiązanie tej sytuacji. Jeśli mają Państwo możliwość i chęć dofinansowania wyjazdu innego dziecka – również prosimy o informację. Stanowimy wspólnotę. Możemy pomagać sobie nawzajem. Dane osób korzystających z pomocy traktujemy jako ściśle poufne.
Zapraszamy też chętnych Rodziców do dzielenia się opowieściami o swoich pasjach i zawodach. Nie ma nic bardziej cennego dla Dziecka, jak odwiedziny jego własnego Rodzica w przedszkolu. Czuje się dumne i docenione. Co roku wspieramy też różnorakie akcje charytatywne do których udziału gorąco zachęcamy, a także czytamy książki w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
Informacje końcowe, polecana literatura
Apelujemy do Was Drodzy Rodzice, nie wyręczajcie swoich dzieci, uwierzcie, że potrafią wiele rzeczy robić samodzielnie, a jeśli nie potrafią to dyskretnie wspierajcie w osiąganiu sukcesów, w zdobywaniu nowych umiejętności. Pomagajcie minimalnie i pamiętajcie o tym, że zanim zaczniemy od Dziecka wymagać musimy czasem wielokrotnie pokazać mu jak wykonywać pewne czynności. Zmieńmy sformułowanie: “jestem z Ciebie dumna/y” na “możesz być z siebie dumny”. To dziecko ma mieć poczucie zadowolenia z samego siebie, ponieważ to pozwala mu na rozwijanie pewności siebie.
Myśli Marii Montessori
Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych.
Dajemy dziecku klucz do świata, ale drzwi musi otworzyć samodzielnie
Edukacja nie jest tym, co robi nauczyciel, lecz naturalnym procesem zachodzącym w człowieku
Dziecko i dorosły to dwie różne części ludzkości, które nawzajem wpływają na siebie i przy obopólnej pomocy powinny współistnieć w harmonii. To nie jest więc tylko tak, że dorosły musi pomagać dziecku, ale także dziecko musi pomagać dorosłemu.
Ze wszystkich spraw miłość jest najważniejsza. Jest ona potężną siłą, którą rozporządza człowiek. Ona się zawsze odnawia, gdy rodzi się dziecko. Studia nad miłością prowadzą nas do źródła, z którego wytryska, czyli do dziecka.
Gdyby ludzie komunikowali swe myśli jedynie poprzez mowę, gdyby ich mądrość wyrażała się tylko przez słowa, żadne ślady przeszłości nie pozostałyby do dziś. To dzięki rękom, uzupełnieniu umysłu, cywilizacja może się rozwijać. Ręka jest tym największym darem, który dziedziczymy.
Największą oznaką sukcesu dla nauczyciela jest bycie zdolnym by powiedzieć: „Te dzieci pracują jak gdybym nie istniała”
Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle
Czego dziecko nie jest w stanie samo zrobić, musimy mu to dokładnie pokazać. Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, ale też nie zaniechamy tej koniecznej
Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy. Poprzez wychowanie trzeba go wykorzystać w każdy możliwy sposób. Straty tego czasu nie da się odnowić.
Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia, które, odkryło radość i entuzjazm w pracy, daje nam powód, by mieć nadzieję… Nadzieję na pokój w przyszłości.
Polecana literatura:
- Montessori M. „Domy dziecięce”, Warszawa 2005
- Montessori M. „Odkrycie dziecka”,
- Miksza M. „Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”, Kraków 2004
- Bednarczuk B. „Dziecko w klasie Montessori. Odniesienia teoretyczne i praktyczne”, Lublin 2007
- Bednarczuk B. „Idea “kosmicznej edukacji” Marii Montessori próbą całościowego spojrzenia na świat”, 1997
- Epstein P. „Z notatek obserwatora Montessori w praktyce”
- Badura-Strzelczyk G. „Pomóż mi policzyć samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od lat trzech do klasy trzeciej”, Opole 2008
- Horst Berg „Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi” (szczególnie rozdział „Mój przyjaciel błąd”)
- Stein B. „Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej”, Kielce 2003
- Surma B. ”Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce”, Łódź 2008
- Żylińska M. „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”
- Film „Zakazana edukacja” (La Educación Prohibida)